“Koruyucu Ailelere Teknoloji ile Rehberlik” Projesi
Sivil Toplum İçin Destek Vakfı tarafından desteklenen projemizde, koruyucu ailelerin bakımını üstlendikleri 5-7 yaş aralığındaki travmatik yaşantılara sahip çocukların, duygularını anlayabilmeleri ve ebeveynlik becerilerini geliştirmek için ailelere rehberlik yapılması amacıyla, eğitim içerikli bir bilgisayar oyununun hazırlanmasını hedeflemiştir.
Koruyucu ailelerin çocukların uyum sorunlarıyla başa çıkamamaları ve iade çocuk olaylarının sıkça yaşanmış olması proje fikrimizin çıkış noktası olmuştur. Projemiz 1 Mart 2018 tarihinde başlayarak 1 yıllık süreçte tamamlanmıştır.
Proje Ekibi şu şekildedir:
*Ayfer Doğan (Proje Koordinatörü- Koruyucu Aile)
*Ömer Yılmaz (Sosyal Hizmet Uzmanı)
*Hülya Gülay Ogelman (Çocuk Gelişimi ve Okul Öncesi Eğitim Uzmanı)
*Doç. Dr. Özlem Körükçü(Çocuk Gelişimi Uzmanı)
*Öykün Meriç Balkanay (Bilgisayar, yazılım uzmanı)
*Ceren Bostan (Psikolog)
Proje sürecinde hikâye yazma ekibi, öncelikle öykünün giriş bölümün hazırlamış daha sonra Beş-yedi yaş grubu çocuklarda, koruyucu ailelerin sıklıkla yanlış uygulamalar yapabileceği düşünülen 12 olay örgüsünden 11’ine 2 olumlu ve 2 olumsuz davranış, birine de 1 olumlu, 1 olumsuz davranış seçenekleri sunulmuştur.
Hikâye yazma ekibinin çalışmalarıyla netleşen öykümüzün giriş bölümü ve olayın kahramanları BEYAZ PENGUEN ( Koruyucu aileye yerleştirilen çocuk), BAYAN PONÇİK (Koruyucu anne), BAY PİNÇİK (Koruyucu Baba), BİLGİN PENGUEN ( Bilgilendirici), BAYAN PAYTAK (sosyal Çalışmacı) olarak belirlenmiştir. Kahramanlarla ilgili detaylı betimlemelerin ardından teknik ekip öyküde geçen karakter çizimleri tamamlanmıştır.Daha sonra programın elektronik ortamda hazırlama aşamasına geçilmiştir. Oyundaki öykünün ve kahramanların konuşmalarının seslendirilmesi dernek gönüllüleri ve proje ekibi tarafından gerçekleştirilmiştir. Oyun görme ve işitme engellilerin de kullanabilmesi amaçlı hem sesli hem yazılı olarak hazırlanmıştır.
Proje ekibi, hazırlanan oyunun aileler üzerindeki etkisini ölçmek amacıyla oyun olay örgülerini kapsayan bir anket hazırlamışlardır. Anket ile ilgili, çocuk gelişimi, okul öncesi, psikoloji ve ölçme değerlendirme alanlarında çalışan 6 uzmandan görüş alınmıştır.
Hazırlanan oyun programı
https://drive.google.com/openid=1pshNhgRZVsIW92FlNOchUnCbiIyDL32T
verilen linkteki klasör bilgisayara kopyalandıktan sonra klasör içindeki “BeyazPenguen.exe” ye (penguen resimli olana) çift tıklamak yeterlidir. Gerekli görüldüğü takdirde BeyazPenguen.exe ’nin kısayolu oluşturularak istenilen yerden oyunu başlatmak için bir kısayol oluşturulabilir.Oyuna girildikten sonra açılan ekrandan OYNA butonuna basılarak oyun başlatılabilir. Projemiz sürecinde oluşturulan Beyaz Penguen Öğretiyor isimli oyun programı 40 koruyucu anne ile oynanmıştır. Program, dernekle iletişim halindeki istekli koruyucu annelerle çalışılmıştır. Proje sonunda, Denizli Koruyucu Aile Derneği ’nin eğitim sürecine katılan aileler oyuna belli bir bilgi birikimi ile gelmişlerdir. Bu da koruyucu ailelere düzenli eğitimlerin verilmesinin ve sürekli onlarla iletişim halinde bulunmanın önemini ortaya koymuştur. Şu anki uygulamalarda aileler koruyucu ailelikle ilgili yeterli bilgi sahibi olmadan sisteme dâhil olmaktadırlar. Bu nedenle, koruyucu aile sistemine dâhil olan ebeveynlerin yetkinliği ve yeterliliği aranmalıdır. Beyaz Penguen Öğretiyor gibi programlarla ailelerin hazır bulunuşlukları ortaya konulabilecektir. Beyaz Penguen Öğretiyor gibi programlarla ailelerin hazır bulunuşlukları ortaya konulmuştur. Ancak bu tür programlarla eğitilmiş ve yetkilendirilmiş aileler koruyucu aile sistemine dâhil edilmelidirler. Koruyucu ailelerin ebeveynlik tutumlarının biyolojik çocuklara ebeveynlik yapmanın dışında koruyucu aile olarak travmatik bir çocuğa ebeveyn olma becerisi geliştirmeleri gerektiği gözlemlenmiştir. Koruyucu aile içerisinde anne babayı yetkin hale getirecek yaygın bir uygulama yoktur. Bu çalışma alana yönelik yaygın uygulamaların gerekliliğine de vurgu yapmaktadır. Geliştirilmiş bir oyun programı, sertifikalı koruyucu aile eğitim programlarının bir parçası olabilir.
Final Raporu
Bir cevap yazın